De AOT is een jaarlijkse tweedaagse oriëntatietocht door de Belgische, Luxemburgse of Duitse Ardennen voor scouts uit heel Nederland. De AOT wordt georganiseerd vanuit de scoutingvereniging OPV-Schoonoord te Oosterbeek en wordt elk jaar met Pinksteren gelopen.

Je loopt de AOT met een team dat bestaat uit 3 tot 5 personen, aan de hand van een bewerkte kaart die jullie van de Staff krijgen. Door het lopen van bonusposten en door slim te kiezen welke keuzeposten je loopt, kun je hoge ogen gooien in het klassement.

Je kunt met ons meelopen indien je team overwegend bestaat uit mensen met een scouting(achtergrond). Alle deelnemers aan de AOT moeten op het moment van de AOT 18 jaar of ouder zijn. De kosten om mee te lopen met de AOT bedragen 50 euro per persoon. Je krijgt hiervoor een gezellig georganiseerd weekend, een uitdagende route, overnachtingen en een aantal maaltijden.

Als je vragen hebt, geef die dan even door via het formulier bij contact en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

 

Wat kun je verwachten tijdens een AOT?

Vrijdag

  • Vanaf 18:00 ben je welkom op het basiskamp, ontvangst en registratie.
  • De AOT is elk jaar in een andere omgeving.
  • Meerdere groepen starten de AOT met een (eigen) barbeque o.i.d.
  • 23:00 opening.

Zaterdag

  • Rugzak inpakken met alles wat je nodig denkt te hebben voor 2 dagen lopen en 1 overnachting.
  • 7:00 – ca. 9:30: start, hier ontvang je alle route-informatie (elke 3 minuten starten er teams, je starttijd kies je bij aankomst op vrijdag. Een uur eerder wordt je door ons gewekt.)
  • Je loopt een tocht aan de hand van de door ons verstrekte kaart en eigen kompas langs tenminste ca. 10 posten. Op de basisroute zijn de posten meestal gewoon ingetekend op de kaart, daarbuiten moeten posten vaak gevonden worden aan de hand van puzzels en scoutingtechnieken.
  • Je loopt minimaal ca. 25 km (basisroute) op een dag (tot maximaal ca. 50 km, als je alle bonusposten doet). Een niet te onderschatten wandeling in het heuvelachtige terrein van de Ardennen. Wij adviseren teams die voor het eerst meedoen heel duidelijk om te starten met de basisroute.
  • Ongeveer halverwege is er een bemande soeppost met 30 minuten verplicht rust.
  • Onderweg zijn er 1 a 2 andere bemande posten, soms met een touwbrug o.i.d.
  • De andere posten zijn onbemande controlepunten.
  • Aankomst op het bivak (ca. 10 – 15 km hemelsbreed van het basiskamp). Open eindtijd. Gewoonlijk komen de teams binnen tussen 15:00 en 22:00.
  • Eigen avondeten koken
  • ’s Avonds uitslag
  • Overnachten in eigen tent.

Zondag

  • Ontbijt wordt door ons verzorgd, hier direct lunchpaketten smeren.
  • 7:00 – ca. 9:30: start volgens handicapklassement (de snelste teams starten als laatste).
  • Route en posten vergelijkbaar met zaterdag (meestal minimaal korter), terug naar het basiskamp.
  • Laatste paar honderd meter naar het kampterrein een sprintpost, voor extra bonustijd.
  • Warme maaltijd wordt door ons verzorgd.

    Foto: Frank van Beek
    Foto: Frank van Beek

  • Kampvuur en gezelligheid.
  • Uitslag

Maandag

  • Ontbijt met gebakken eieren
  • Afbreken, inpakken, barrekening betalen en naar huis.

Faciliteiten
We werken met een basiskampterrein en een bivak. Veel deelnemers laten een tent op het basisterrein staan (en slapen daar dus 2 nachten in), en nemen een klein tentje, zeiltje of frietbuil mee voor de overnachting op het bivak.
Beide kampterreinen zijn gewoon weilanden. Wij zorgen op beide terreinen voor:

  • Eenvoudige toiletgelegenheid (hudo), wanneer mogelijk mobiele toiletten.
  • Water (in jerrycans)
  • Grote tenten, waar iedereen beschut kan zitten (bij regen is het soms wel krap…)
  • Alle avonden bar met fris, bier en wijn voor schappelijke prijzen. Er kan gestreept worden voor de drankjes, afrekenen bij vertrek.
  • EHBO-er aanwezig, maar ook voor blaren plakken e.d. doen we een beroep op jullie zelfvoorzienendheid.

Voeding
Op vrijdag en zaterdag ben je als team zelfvoorzienend, dus zorg voor je eigen maaltijden. Op zondag en maandag zorgen wij voor het eten.